LOUIS VALTAT (1)

Renoir_of_Louis_Valtat_c1904Louis Valtat was een Franse schilder die op 8 augustus 1869 werd geboren in Dieppe, Normandië in een welgestelde redersfamilie. Een groot deel van zijn jeugd bracht hij door in Versailles, waar hij vlabij het wereldberoemde paleis aan het Lycée Hoche zijn middelbare schoolopleiding volgde. Door zijn vader, die zelf een begeesterd landschapsschilder was, raakte de jonge Valtat geïnteresseerd in de schilderkunst.
Op zeventienjarige leeftijd besloot hij een artistieke carrière te gaan nastreven en schreef zich voor de École des Beaux-Arts de Paris. Hij werd aangenomen en in 1877 vestigde Valtat zich in de hoofdstad om aan de school zijn kunstopleiding te gaan volgen. Hij kreeg les van beroemde academische kunstenaars zoals Gustave Boulanger (1824-1888), Jules Lefebre (1836-1911) en later van Jean-Joseph Benjamin-Constant (1845-1902). Aansluitend studeerde Valtat aan de Académie Julian bij Jules Dupré (1811-1889), een gerenommeerd landschapsschilder uit de Barbizon-school. Onder zijn medestudenten bevonden zich Albert André (1869-1954), die een levenslange vriend van hem zou worden, Maurice Denis (1870-1943), Pierre Bonnard (1867-1947) en Edouard Vuillard (1868-1940). Deze drie laatste opereerden gezamenlijk onder de naam ‘Nabis’, naar het Hebreeuwse woord voor profeten, en waren sterk beïnvloed door de door Paul Gauguin (18148-1903) uitgewerkte synthetische schildermethode. Het synthetisme, bedoeld om zich te kunnen onderscheiden van de impressionisten, om was gebaseerd op het gebruik van simpele vormen, pure kleuren en grote vlakken. Valtat hoorde niet bij deze beweging, maar werd er wel erg door beïnvloed.
In 1890 won Valtat de Jauvin d’Attainville Prijs en opende een eigen studio aan Rue La Glaciere in het centrum van Parijs. In 1893 maakte hij zijn debuut in de Salon met een aantal schilderijen van straattaferelen die hij in de directe omgeving van zijn studio had gemaakt. Sur le Boulevard, een van die schilderijen, viel in de smaak van de criticus Félix Fénéon. Tijdens deze prille fase van zijn schilderscarrière schilderde Valtat met de spontane en lichte streek van het Impressionisme en de kleurrijke stippen van het Pointillisme. Zijn Pénisches (1892) en Pommiers (1894) zijn hiervan mooie voorbeelden. In 1894 werkte hij veel samen met zijn vriend Albert André en Henri de Toulouse-Lautrec aan het decor voor theater L’Oeuvre.

Valtat - seeking Beauty 1898Louis Valtat - Paysage du Midi, 1902 Louis Valtat - Femme a la Guitare, 1906

Advertenties
Dit item was geplaatst door Muis.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: