TAMARA DE LEMPICKA (1)

tamara de lempicka portret 1Tamara de Lempicka, meisjesnaam Tamara Gorska (Warschau, 16 mei 1898 – Cuernavaca, Mexico, 18 maart 1980) was een Poolse art deco-schilderes. De Lempicka werd geboren in een welvarende en vooraanstaande Poolse familie. Haar vader was advocaat en haar moeder Malvina Decler was een bekende society-dame. Ze ging naar de lager school in Lausanne. Bepalend voor haar artistieke ontwikkeling was een reis die ze in 1911 met haar grootmoeder maakte naar Italië en de Franse Riviera. Daar kwam ze in contact met de schilderkunst van de renaissance. Na de scheiding van haar ouders in 1912 verhuisde ze naar het Russische Sint Petersburg, waar ze introk bij haar welgestelde tante Stefa.
Toen haar moeder heel snel hertrouwde, besloot de jeugdige Tamara dat ze zo snel mogelijke een eigen en geheel zelfstandig leven wilde opbouwen. Pas vijftien jaar oud zag ze bij een bezoek aan de opera de man waarover ze besloot dat hij haar toekomstige echtgenoot zou worden. Via het uitgebreide netwerk van haar oom wist ze tot de man door te dringen. In 1916 trouwde ze in Sint Petersburg met Tadeusz Lempicki (1888-1951), een advocaat die een reputatie als womanizer en lanterfanter had en die dan ook vooral geïnteresseerd was in de grote bruidsschat die Tamara meebracht.
Tijdens de Oktoberrevolutie (1917) werd Tadeusz door de Bolsjewieken in het holst van de nacht van zijn bed gelicht en het kostte Tamara wekenlang zoeken en praten voordat ze hem met de hulp van de Zweedse consul wist vrij te krijgen. Het echtpaar vertrok per direct naar Kopenhagen, verhuisde daarna naar Londen en vestigde zich vervolgens in Parijs. Daar voegden zij ze zich bij familieleden die ook naar Parijs waren uitgeweken en zich al hadden gevoegd bij de omvangrijke groep vluchtelingen uit de voormalige Russische upper-class.
In Parijs leeft het echtpaar Lempicka een tijdje van de verkoop van de familiejuwelen. Tadeusz bleek niet erg genegen om werk te gaan zoeken, wat de nodige huiselijke spanningen met zich meebrachten. Die spanningen werden niet minder toen in 1920 hun dochter Kizette werd geboren, wat nieuwe huiselijke verplichtingen met zich meebracht voor Tadeusz.

Drie vroege werken van De Lempicka, van boven naar beneden: De twee vriendinnen / Perspectief (1923), Portret van Arlette Boucard (1925) en Groep met vier naakten (1925)
02 - 1923 - Twee vriendinnen Perspectief

03 - 1924 - Portret Arlette Boucard

01 - 1925 - Group-of-four-nudes

Advertenties
Dit item was geplaatst door Muis.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: