TAMARA DE LEMPICKA (3)

tamara de lempicka portret 3In de roerige twintiger jaren maakte De Lempicka deel uit van gezelschap bohemiens in Parijs. Ze kende iedereen die er in dat circuit toe deed en ze werd er beroemd om haar onblusbare libido en haar talrijke biseksuele affaires, die vaak scandalen veroorzaakten terwijl men in het mondaine Parijs echt wel wat gewend was. Ze schildert steeds meer naaktportretten en voegt daarin steeds meer elementen toe die het seksuele verlangen en verleiding benadrukten. Steeds meer werd ze opgenomen in het wereldje van lesbische en biseksuele vrouwen in de literiare en artistieke kringen. Daaronder bevonden zich toenmalige grootheden als Trefusis, Vita Sackville-West en Colette. Ze raakte ook bevriend met Suzy Solidor, een zangeres in nachtclub Boite de Nuit, die ze later schilderde. Uiteindelijk werd echtgenoot Tadeusz de Lempicka de vele escapades beu. In 1927 verliet hij haar, in 1928 werd de scheiding uitgesproken.
Haar obsessie voor haar werk en haar drukke sociale leven, kostte haar niet alleen haar huwelijk maar ook haar contact met dochter Kizette. Die bracht de meeste tijd door in kostscholen in Frankrijk of Engeland, de resterende tijd was ze meestal bij grootmoeder Malvina. Toen Tamara in 1929 liet weten dat ze voor de Kerstdagen niet uit de Verenigde Staten zou overkomen was de laatste zo bood dat ze de complete collectie van designhoeden van Tamara verbrandde. Kizette mocht er getuige van zijn dat de vele kostbare hoeden een voor een in de vlammen opgingen. Kizette mocht dan wel verwaarloosd worden, tegelijkertijd werd ze door haar moeder in een indrukwekkende serie portretten steeds weer vereeuwigd: Kizette in Pink (1926), Kizette on the Balcony (1927), Kizette Sleeping (1934), Portrait of Baroness Kizette (1954-5), etc. In andere schilderijen werden vrouwen geportretteerd die opvallende gelijkenis met haar enige dochter vertoonden.

In 1929 schilderde ze haar iconische zelfportret ‘Tamara in de groene Bugatti’ voor de omslag van het Duitse modeblad ‘Die Dame”, waarover in 1974 het blad “Auto-Journal’ oordeelde dat dit het portret was van de onafhankelijke vrouw die zich doet gelden: ‘ Her hands are gloved, she is helmeted, and inaccessible; a cold and disturbing beauty [through which] pierces a formidable being–this woman is free!’. In hetzelfde jaar reisde ze ook voor de eerste keer naar de Verenigde Staten om in opdracht het portret te schilderen van Rufus Bush en een tentoonstelling over haar werk in Pittsburgh voor te bereiden. De tentoonstelling was een enorm succes, maar alle verdiende geld ging direct verloren toen de bank waar ze de inkomsten had geparkeerd in de beurscrash van 1929 ten onder ging.

08 - KizetteInPink 09 - Kizette 07- 1927 - Kizette_au_balcon
10 - Sleeping girl kizette

Advertenties
Dit item was geplaatst door Muis.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: