ANNEMARIE PETRI

Annemarie Petri (Den Haag, 1965) werd als kunstenaar opgeleid aan De Vrije Academie te Den Haag (1982-1989). Ze heeft zich toegelegd op meerdere disciplines in de beeldende kunst. Ze maakt meerkleurenetsen, bronzen sculpturen en schilderijen. Annemarie Petri exposeert in binnen- en buitenland in musea, op kunstbeurzen en bij galeries. Har werk was onder meer te zien in Museum het Prinsenhof in Delft en Museum Het Catharijne Convent in Utrecht. Galerie Beeldkracht is al sinds 2002 enthousiast over de gedetailleerde romantische eigengereide droomwerelden van Petri. De kunstenares kreeg dan ook vier solotentoonstellingen bij de galerie (2003, 2006, 2011 en 2014). Daarnaast verzorgde de galerie jarenlang presentaties van haar werk op binnen- en buitenlandse kunstbeurzen.

De kunstenares toont ons in haar etsen een fantasiewereld, geheel van mensen ontdaan, die bijvoorbeeld associaties oproept met de fascinerende verhalen over de verzonken stad Atlantis. We zien een mysterieuze architectonische wereld die wellicht ontdekt zou kunnen zijn door een romanfiguur als Jules Verne. Een wereld, die verwantschap lijkt te hebben met de fascinatie van ontdekkingsreizigers uit vervlogen tijden voor andere culturen. Dat is niet zo vreemd want Petri voelt een diepe band met het verleden. Soms verklaart zij het gevoel te hebben in een andere tijd thuis te horen. Zo is zij zelf danig onder de indruk van het werk van de Italiaanse graficus Giovanni Battista Piranesi uit de 18de eeuw. Die kunstenaar is bekend vanwege zijn gravures en etsen van stadsgezichten en denkbeeldige kerkers. Ook andere beroemde kunstenaars uit het verleden behoren tot haar meest geliefde inspiratiebronnen. Ze noemt speciaal Rembrandt, Canaletto, Arcimboldo, Jeroen Bosch en William Morris. Daarnaast vindt zij inspiratie in klassieke muziek, onder andere bij Johan Sebastiaan Bach, Franz Schubert en Ludwig von Beethoven. Ook in de literatuur en de wetenschappen vindt Petri inspiratie. Ze is liefhebber van het werk van Plinius, Darwin en Marcel Proust. Wetenschappen als archeologie en biologie hebben haar interesse.

Voormalig conservator Bob van den Boogert van het Amsterdamse Rembrandthuis vertelde tijdens een toespraak dat hij associaties kreeg met Monty Python, toen hij het werk van Petri voor het eerst zag. Dat was bij Galerie Beeldkracht. Hij vergeleek de wijze waarop Monty Python gebruik maakte van Victoriaans beeldmateriaal met de manier waarop Petri gebruik maakt van bestaande beelden. Hij stelde vervolgens in zijn betoog dat ze liever ontdekkingsreiziger zou zijn “geweest in de zeventiende eeuw, of een natuuronderzoeker, zoals Darwin, in de achttiende of negentiende eeuw.” Hij vervolgde: “Wat haar ook bezighoudt, en wat direct blijkt als u het werk goed bekijkt, is het zoeken naar een andere wereld: minder hard, mooier, de wereld van dromen en kinderherinneringen.” Van den Boogert beschouwt Petri als “een echte romanticus, iemand die op een heel mooie manier zoekt naar andere werelden, waar schoonheid en harmonie heersen en waar ruimte is voor artistieke verbeelding.”

Dat Petri zich beeldmateriaal van anderen toe-eigent, verbindt haar met tradities uit de geschiedenis van de hedendaagse kunst. Het ligt als werkmethode immers in de lijn van een internationale stroming die wel aangeduid wordt als ‘appropriation art’. Deze was actief in de jaren tachtig van de vorige eeuw. De strategie van toe-eigening was in zwang bij beroemde kunstenaars als Sherrie Levine, David Salle, Jeff Koons en Barbara Kruger. Petri ontleende haar serie etsen ‘De onzichtbare steden’ aan de roman Le città invisibili van Italo Calvino uit 1972. In deze roman doet de Italiaanse ontdekkingsreiziger Marco Polo verslag van zijn reizen aan Kublai Khan, de legendarische leider van het Mongoolse rijk uit de dertiende eeuw. Polo weet Khan bijzonder te boeien met fascinerende verhalen over steden, die echter niet blijken te bestaan. En dat is nu net waar Petri eveneens in slaagt met haar curieuze – surrealistisch aandoende – bronzen beelden en ambachtelijk gezien bijzonder knappe en verfijnde etsen. Maar hoewel de etsen stilistisch gezien een klassieke stijl aannemen, zijn de thema’s van haar werken juist actueel. Welkom in de verstilde sprookjeswereld vol wonderbaarlijke schoonheid van Annemarie Petri.

Sander Kletter
kunsthistoricus / galeriehouder, april 2017
(tekst verscheen eerder op Beeldkracht, naar aanleiding van een tentoonstelling van haar werk)

Advertenties
Dit item was geplaatst door Muis.

One thought on “ANNEMARIE PETRI

  1. Pingback: ANNEMARIE PETRI | MUIZENEST

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: