FON KLEMENT
Fon Klement (Amsterdam, 11 november 1930 – Amsterdam, 9 oktober 2000) was een autodidactisch kunstenaar. Hij tekende en schilderde, maar was vooral bekend vanwege de voor hem typerende techniek van de hoogdruk boardsnede. Hij is in de jaren tachtig vooral bekend geworden door zijn kleurrijke bloemenstillevens. Zelf zei Klement over zijn werk: ‘Grafiek” is een discipline waarvoor je kiest. Ik vecht voor goede grafiek, omdat er helaas vaak wat afgesjoemeld wordt’. Zijn werk is eerlijk, want je ziet waar het voor staat. Wie zou kunnen bedenken dat er aan deze harmonieuze, eenvoudige kunstwerken een analytisch proces vooraf gaat waarbij twee uitersten de hoofdrol spelen? Met strakke zwarte lijnen die soms dwingend lijken zet hij zijn voorstellingen neer. Dit is echter maar een deel van het proces waarbinnen een kunstwerk tot stand komt. Door verdergaande analyse van het verhaal dat hij wil vertellen worden zijn boardsneden juist ook erg gevoelig en teder. Ze zijn ingevuld met heldere, duidelijke kleuren die zeer gedoceerd zijn aangebracht. De eenvoud in zijn werken wordt mede bepaald door zijn onderwerpkeuze, bloemstillevens met of zonder attributen als een stoel. Fon Klement heeft vooral bekendheid verworven als non-figuratief werkend kunstenaar. Op een gegeven moment is hij vast komen te zitten in zijn eigen abstracte vormentaal. Naarmate hij ouder werd is hij zich vrijer gaan voelen en heeft hij zichzelf toegestaan om te gaan schilderen wat hij prachtig vond, een vaas met bloemen of de vormen van een blad.
Hij werd gerekend tot een van de succesvolste kunstenaars van zijn tijd, al zou hij dit nooit van zichzelf gezegd hebben. Als kunstenaar was Fon Klement autodidact. Na een korte periode waarin hij als figuratief schilder en houtsnijder aanzien verwierf, kwamen in 1960 de eerste meerkleuren grafiekbladen tot stand in de hem zo typerende techniek: de hoogdruk boardsnede. Herkenbare vormelementen maakten geleidelijk plaats voor meer abstracte motieven in een sober kleurengamma. Een overzicht van dit werk was in 1980 te zien in het Museum Van Bommel – Van Dam in Venlo. Deze tentoonstelling was voor Fon Klement mede aanleiding om weer te gaan schilderen. De eerste geheel abstracte schilderijen waren hier te zien. In de tachtiger jaren doen vegetatieve elementen met uitbundige vormen en kleuren hun intrede. In september 1990 wordt ter gelegenheid van zijn zestigste verjaardag nieuw werk tentoongesteld in het Singer museum te Laren. Tegelijkertijd verschijnt er een boek over zijn grafiek, schilderijen en tekeningen. Zijn oeuvre is behalve op exposities te zien op reizende grafiektentoonstellingen.
Sinds 1961 is hij lid van “Xylon”, de internationale vereniging van houtsnijders, die regelmatig grafiek toont in heel Europa. De expositie “Prints today in the U.S.A”, met een overzicht van grafiek van Nederlandse kunstenaars, waaronder Fon Klement, reist jarenlang door de Verenigde Staten. Tijdens de Grafiekbiennale “Grafiek nu” in Laren in het najaar van 1990, en later op de Internationale Grafiekbiennale in Maastricht, die tijdens de zomer van 1993 wordt gehouden, wordt aan Fon Klement de publieksprijs toegekend.
Fon Clemens is mooi geschreven, doet me aan bepaalde personen denken uit mijn eigen familie, die helaas niet meer onder ons zijn.
LikeLike