JONGE MIJNWERKERS

Lewis Wickes Hine (Oshkosh, 26 september 1874 – Hastings-on-Hudson, New York 4 november 1940) was een Amerikaans fotograaf en socioloog. Hij geldt als een van de grondleggers van de moderne reportagejournalistiek en had in zijn werk veel aandacht voor sociale thema’s, in het bijzonder voor kinderarbeid. Zijn ouders hadden een klein restaurant. Zijn vader overleed in 1890 na een ongeval, net nadat  Lewis high school afsloot. Er volgde toen voor de jongeman een zware tijd. Als fabrieksarbeider moest hij het geld bij elkaar zien te verdienen voor zijn studie sociologie. In deze periode ontwikkelde hij een sterke sociale betrokkenheid. Na zijn studie werd Hine leraar tekenen in New York City en legde zich steeds meer toe op de fotografie. Als fotograaf was hij volledig autodidact: hij begon met fotograferen om ‘de wereld’ in zijn klas te halen, als ondersteuning bij zijn lessen. In 1908 nam hij ontslag als leraar en wijdde zich voortaan volledig aan de fotografie. Hine zag het fotograferen als een wapen om misstanden aan de kaak te stellen (“laten zien wat gecorrigeerd moet worden”). Hij documenteerde uitgebreid de kinderarbeid zoals die in het begin van de twintigste eeuw nog veelvuldig voorkwam in de Verenigde Staten. Eerder zijn op Muizenest al twee foto’s van kleine spinsters in de Molohan Mills in Newsberry, South Carolina geplaatst. Andere foto’s van Hine over kinderarbeid (een onderwerp waarover hier ook al is gesproken via een portret van Petrus Regout en het werk van de parlementaire enquêtecommissie 1887) zijn onder meer te vinden op Rare Historical Photos en via Google Pictures. Lange tijd was hij ook officieel fotograaf van het “National Child Labor Committee” (NCLC). Als zodanig droeg zijn werk ook daadwerkelijk bij aan de aanpassing van de wetgeving op kinderarbeid in Amerika. 

Tijdens de Eerste Wereldoorlog maakte Hine op de Europese slagvelden foto’s voor het Rode Kruis. In de jaren twintig en dertig maakte hij diverse journalistieke fotoreportages, met name van arbeiders in de moderne industrie en hun woonomgeving in de stad, vanuit een “sociologisch perspectief”. Begin jaren dertig fotografeerde hij in opdracht de bouw van het Empire State Building, waarbij hij zich via een kraan in de juiste posities liet brengen. Diverse van zijn foto’s behoren inmiddels tot de bekendste van de vorige eeuw. Met name zijn foto Power house mechanic working on steam pump uit 1920 wordt nog steeds gebruikt, onder andere voor emblemen, maar ook zijn foto’s van bouwvakkers op grote hoogte verschijnen nog met regelmaat op posters en in foto-overzichten uit die periode.  

Hieronder drie foto’s van Hine met jonge mijnwerkers. Bij de linkse foto plaatste hij een commentaar dat voor de beide anderen ook wel van toepassing zal zijn: ‘Young driver in the Brown Mine in Brown, West Virginia, in September of 1908. He had been driving pack animals for one year, working from 7 a.m. to 5:30 p.m. daily. The device attached to his cap is an oil-wick cap lamp, which would be lit when the boy was working in the mine tunnels’.

Advertenties
Dit item was geplaatst door Muis.
%d bloggers liken dit: