THE HORSE IN MOTION (1878)
Eadweard Muybridge (Kingston upon Thames, Engeland, 9 april 1830 – aldaar, 8 mei 1904) was een fotograaf en onderzoeker die vooral in de Verenigde Staten actief was. Muybridge specialiseerde zich in het fotograferen van bewegingen van dieren en mensen. In de jaren zeventig van de negentiende eeuw kreeg hij van Leland Stanford, een oud-gouverneur van Californië, de opdracht om via fotografie te achterhalen of een paard in galop helemaal loskomt van de grond. In de zomer van 1878 maakte Muybridge in de Californische stad Palo Alto een fotoserie van de merrie Sallie Gardner terwijl die in volle galop was. De fotograaf had vierentwintig camera’s opgesteld aan de rand van het pad waarover het paard rende. De sluiters van die camera’s gingen automatisch af zodra het paard in de buurt was. Muybridge gebruikte hiervoor struikeldraad. Die draad, verbonden met de sluiters, werd door de hoeven van het paard in beweging gebracht. De vierentwintig foto’s werden na het project achter elkaar gezet en zo ontstond een film van een paard in galop. Sallie Gardner bleek tijdens de galop op een bepaald moment inderdaad met alle vier poten helemaal los te komen van de grond. Er was dus een zogenaamd zweefmoment. Bij het project had het paard een snelheid van ongeveer 58 kilometer per uur gehad. Het antwoord was dus ‘Ja’, maar het was alleen anders dan men tot dan toe een paard had afgebeeld. Muybridge was de eerste die foto’s maakte waarbij de belichtingstijd maar een fractie van een seconde duurde. Tot dan toe was de belichtingstijd niet korter dan een paar seconden. Zo kon hij dus onbewogen foto’s maken van het paard. Hij was ook de eerste die een mechanische snelwerkende sluiter gebruikt. In 1879 ontwikkelde Eadweard Muybridge ook nog de zogenaamde zoopraxiscope, een machine waarmee bewegende beelden op een scherm konden worden geprojecteerd. Dit apparaat wordt gezien als een voorloper van de cinematografie. Het toonde stop-motionbeelden op een glazen schijf. Door deze schijf snel rond te draaien ontstond de illusie van bewegende beelden. Ook werkte hij aan een project getiteld ‘Animal Locomotion‘ waarin hij de bewegingen van een hele reeks dieren via foto’s kon analyseren. In ‘The Human Figure in Motion’ legde hij bewegingen van mensen door middel van reeksen kleine foto’s vast in allerlei posities.