HELEN AHPORNSIRI

Helen Ahpornsiri maakt kleine collages waarvoor ze echte bloemen en gebladerte gebruikt, die ze eerst zorgvuldig kweekt en er daarna op de traditionele manier droogbloemen van maakt. Dat houdt in dat de bloemen en gebladerte op z’n kop in een donkere, liefst goed geventileerde plaats worden opgehangen. Over het algemeen zijn harde of stevig aanvoelende gewassen hiervoor het meest geschikt zijn, maar ook zachtere bloemen als rozen kunnen worden gebruikt. Deze droogbloemen worden vervolgens door haar gerangschikt op bijvoorbeeld grootte, vorm of kleur en daarna via een pincet blaadje voor blaadje heel voorzichtig op een blad aangebracht. Ze maakt er kleine voorstellingen van: libellen, vlinders, vogels, insecten en andere beestjes, met ingenieuze minuscule patronen. Het is een oude methode om met gebruik van alle natuurlijke elementen een artistieke compositie te ‘schilderen’ stamt uit het zestiende eeuwse Japan, waar het Oshibana wordt genoemd. Men zegt dat het in Japan werd ontwikkeld voor de samurai als een van de disciplines om hen te onderwijzen in het leven in harmonie met de natuur, maar ook om hun concentratie en geduld te trainen. Vanuit Japan schijnt het eind negentiende eeuw te zijn overgewaaid naar het Midden-Oosten en via de souvenirs die reizigers meebrachten vanaf het begin van de twintigste eeuw over de wereld te zijn verspreid. Vooral in het Victoriaanse Engeland was het niet ongebruikelijk fotoboeken te verfraaien met voorstellingen die uit droogbloemen waren gemaakt. Van lieverlee ontwikkelde het in West-Europa tot een aparte kunstvorm, waarbij vooral de rol van Grace Kelly (prinses Grace van Monaco) die in 1980 een boek uitbracht waarin ze de kunstvorm beschreef. Voor een maakster als Helen Ahpornsiri vergt het maken van haar werken een behoorlijk inspanning, maar ook de kijker moet er moeite voor doen om ze op hun waarde te kunnen schatten. De illustraties zijn namelijk vaak niet groter dan een munt en lijken op het eerste gezicht bedrieglijk eenvoudig te maken. Alleen wie echter goed kijkt, ziet hoe gedetailleerd de illustraties zijn. De beloning is de schoonheid die zowel in de details als in een grote plaatje zit. De werken van Ahpornsiri zijn verkrijgbaar via haar eigen website en via Etsy, zowel originele werken als allerlei bewerkingen. Verder is ze te volgen via Facebook, is op YouTube te zien hoe ze haar werken fabriceert en heeft ze ook een aantal boeken vol met werken op de markt gebracht. Er zijn massa’s mooie ‘schilderijen’ van haar, maar hier wordt er slechts één van haar afgebeeld, inclusief allerlei detailopnames: een glicéeprint op een zwarte achtergrond die in een beperkte oplage is gemaakt en ook is opgenomen in haar boek A year in the wild uit 2018: De Kerkuil.
.

Dit item was geplaatst door Muis.
%d bloggers liken dit: