DE DRIE GRATIËN – 040
.
Peter Paul Rubens (Siegen,[1] 28 juni 1577 – Antwerpen, 30 mei 1640) was een Zuid-Nederlands schilder van Vlaamse barok, tekenaar, tapijtontwerper en diplomaat, werkzaam in Antwerpen. Hij begon als page bij de adellijke familie Lalaing in Oudenaerde, studeerde bij drie Vlaamse schilders en stelde daarna achtereenvolgens zijn diensten ter beschikking aan het hof van Mantua, de aartshertogen Albrecht en Isabella van Brussel en Ferdinand, die Isabella opvolgde als landvoogd van de Zuidelijke of Spaanse Nederlanden. Hij trad voor hen ook op als diplomaat. Rubens schilderde veel altaarstukken en had daarbij hulp van een groot atelier in Antwerpen, maar ook verbeeldde hij het levensverhaal van Maria de’ Medici in het Palais du Luxembourg in Parijs en dat van de Engelse koning Jacobus I in Whitehall in Londen. Rubens maakte ook werk voor de Spaanse koningen Filips III en Filips IV. Hij had een prachtig huis aan de Wapper, het ‘Rubenshuis’ en kocht later kasteel ’t Steen. Peter Paul Rubens bestudeerde zijn hele leven lang de kunst van de Oudheid en de renaissance en gebruikte veel mythologische motieven in zijn kunst. Met name was Titiaan van de Venetiaanse School een groot voorbeeld voor hem. Hij had nauwe contacten met de jezuïeten en zette zich met hart en ziel in voor de Contrareformatie en de verheerlijking van verschillende personen. Zijn liefde voor de Oudheid kwam onder meer tot uitdrukking in de diverse schilderijen die hij van de Drie Gratiën maakte. Zo schilderde hij in 1635 een versie, die tegenwoordig in het Prada in Madrid hangt. Een tweede versie bevindt zich in de Galleria Palatina di Palazzo Pitti in Florence. Deze derde olieverfschilderij dateert uit 1636 in is te bewonderen in de Dulwich Picture Gallery in Londen. Ook dit schilderij heeft weer de bekende volslanke dames, die zo kenmerkend voor zijn stijl zijn dat gesproken wordt over een Rubensiaans figuur als de betreffende dame wat aan de dikke kant is. Dit schilderij is waarschijnlijk bedoeld als een ontwerp voor een metalen kunstwerk of voor een graveur. Dergelijke samenwerkingen tussen verschillende vaklieden was in die periode niet ongebruikelijk.