DE DRIE GRATIËN – 049
De broers Paolo Andrea Triscornia (Carrara, 1757 – St. Petersburg 1833) en Agostino Maria Triscornia (Carrara, 1761-St. Petersburg, 1824) waren Italiaans-Russische beeldhouwers. Paolo Triscornia had in zijn geboortestad de leiding over de Accademia Carrara. In 1793, in de tijd van Catharina II, opende hij samen met zijn broer Agostino een atelier in St. Petersburg. Voor Paolo bleef de focus van zijn werk liggen in Carrara, waaraan de invloed van Antonio Canova groot was. Agostino bleef in St. Petersburg om de studio te runnen en te bemiddelen bij opdrachten voor zijn broer. Agostino Triscornia werkte daarbij mee aan de inrichting van de Michaelsburg, het Gatchina-paleis, de keizerlijke openbare bibliotheek en het Winterpaleis. In het paleis van Malmaison en van Versailles bevinden zich tal van bustes van de familieleden van Napoleon, die Paolo Triscornia op voordracht van prinses Elisa Bonaparte vervaardigde. Vanaf 1818 werkte Paolo Triscornia in St. Petersburg aan de decoratie van de Taurische Tuin achter het Taurisch Paleis en het Mikhailovsky Paleis. Op verzoek van Russische opdrachtgevers maakte Paolo Triscornia kopieën van beroemde Italiaanse sculpturen, zoals de Dioscuri (1809) voor de arena van de Life Guards te paard in St. Petersburg en de Lions (1810) bij de ingang naar het Lobanov-Rostowski-huis. Hij vervaardigde ook de gebeeldhouwde zuil van de Drie Gratiën, die in 1802 door tsaar Alexander I werd gekocht. Die schonk het aan zijn moeder, tot 1801 de tsarina Maria Feodorovna, waarna het werk werd opgenomen in het Drie Gratiën-paviljoen in Pavlovsk, de klassieke voormalige zomerresidentie van de Russische tsaren, ongeveer dertig kilometer ten zuiden van Sint-Petersburg. Dat paviljoen bevindt zich in het grote landschapspark in Engelse stijl (ruim 600 hectare), die grotendeels uit een ongerept natuurlijk landschap bestaat, iets ten zuiden van het Grote Pavlovsk Paleis.