DE DRIE GRATIËN – 054
Eric de Nie (Leiden, 1944) was jarenlang kunstdocent op drie hogescholen, namelijk de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en de Rijksacademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Van 2004 tot 2009 was hij lid van de Raad van Advies bij de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Als kunstenaar is hij vanaf de vroege zeventiger jaren actief. Zijn werk wordt geëxposeerd in binnen- en buitenland en verschillende musea hebben zijn werk in de collectie opgenomen zoals het Stedelijk Museum in Amsterdam, Museum Boymans van Beuningen, Gemeente Museum Den Haag, Museum Belvédère in Heerenveen en het Frans Hals Museum in Haarlem. In de beginjaren was zijn werk zeer realistisch, waarvan onderstaande Drie Gratiën een perfect voorbeeld is. Het is bijna niet voor te stellen dat dit werk afkomstig is van dezelfde kunstschilder die kort daarna volledig abstract ging werken. In de jaren negentig maakte hij gebruik van een druppeltechniek om de verf op het doek aan te brengen. Het leverde veelal werken op in twee kleuren, wel herkenbar en uniek, maar over de schoonheid valt te twisten. Daarna maakte Eric van Nie werken die bestaan uit vele kleurige lijnen in verschillende diktes, waarbij dunne vloeiende verf via spuitflacons of penselen wordt aangebracht langs de bovenrand van het doek of papier. De verf vloeit daarna naar beneden vloeien en ontstaan verticale of horizontale lineaire composities. Sinds 2009 worden de gedropen lijnen soms ook gecombineerd met brede kwaststroken. Een van de galerieën die zijn werk vertegenwoordigen zegt over zijn werk: ‘De schilderijen van Eric de Nie weerspiegelen een boeiende en emotionele dualiteit tussen vrij stromende verf en gecontroleerde penseelstreken. Met een speelse benadering kantelt de kunstenaar af en toe het doek, zowel horizontaal als verticaal, en volgt met een gevoelig oog en vloeiende handen de kleurrijke sporen van lijnen, druppels en vegen verf. Door het sturen van het toeval ontstaat een complex geheel van ritmische verbanden tussen kleur, lijn, vlak en ruimte, waardoor een nieuw beeld ontstaat dat zowel concreet als poëtisch is’. Het is mijlenver verwijderd van zijn in acrylverf vervaardigde Drie Gratiën uit 1976, die in het bezit is van Boymans van Beuningen in Rotterdam.

