CIMON EN PERO 24

Felice Giani (17 december 1758 – 10 januari 1823) was een Italiaanse schilder in de neoclassicistische stijl. Zijn belangrijkste thema’s waren afkomstig uit de Grieks-Romeinse mythologie. Hij werd geboren in het gehucht San Sebastiano Curone, in de buurt van Alessandria in de Noord-Italiaanse regio Piëmont. Al op jonge leeftijd verhuisde hij naar nabijgelegen Pavia, waar hij studeerde bij de schilder  Carlo Bianchi (1714-1784) en de architect Antonio Galli Bibiena (1697-1774), dit onder de bescherming van markies Luigi Botta. Toen hij twintig jaar oud was verhuisde hij naar Bologna, waar hij in de studio van Domenico Pedrini (1728-1800) en Ubaldo Gandolfi (1728-1781) ging werken. Hij verhuisde al snel naar Rome en vond werk in de decoratie van het Palazzo Altieri. Tussen 1780 en 1786 werkte hij in verschillende studio’s in Rome, onder bijvoorbeeld Pompeo Batoni (1708-1787) en Christoph Unterberger (1732-1798). Omstreeks 1796-1797 keerde de bijna veertigjarige Giani terug naar het noorden om te werken in Faenza, een plaatsje in de buurt van Bologna. Daar ging hij samenwerken met de schilders Serafino Barozzi (?-1810) en Giovanni Battista Ballanti (1762-1835), die beiden erg bekwaam waren in het schilderen in de quadratura-stijl. Het drietal was betrokken bij een reeks projecten, waaronder de frescodecoratie van de paleizen Laderchi, Naldi en Milzetti. De laatste wordt beschouwd als Giani’s meesterwerk. In Bologna decoreerde hij de Palazzi Aldini, Marescalchi, Lambertini Ranuzzi en Baciocchi. In Rome werkte hij in het paleis van de Spaanse ambassade, Palazzo Quirinale, en hij deed ook werk in Forlì, Ferrara, Ravenna en Venetië. Ten tijde van het bewind van Napoleon in Italië raakte bevriend met de Franse bewindvoerders en reisde Giani naar Parijs, waar hij fresco’s schilderde in de villa van de staatssecretaris van het koninkrijk Italië. In 1784 won hij de tweede prijs in de schilderwedstrijd van de Academie van Parma met Samson en Delilah. In 1811 werd hij lid van de Accademia di San Luca en in 1819 van de Congregatie van de Virtuosi van het Pantheon. Hij stierf in 1823 in Rome na een val van zijn paard en werd begraven in de kerk van Sant’Andrea delle Fratte. Veel van zijn werk bevindt zich in de collectie van het Cooper-Hewitt, National Design Museum in Manhattan, New York. Dat geldt niet voor zijn schets van Cimon and Pero, die zich bevindt in het Museum of Fine Arts in Boedapest. De tekening (256 bij 196 mm) is gemaakt in bruine en grijze inkt met op het papier een witte verhoging in clair-obscur om de licht-donkercontrasten te verscherpen.

Dit item was geplaatst door Muis.