CIMON EN PERO 25
Carlo Cignani (15 mei 1628 – 8 september 1719) werd geboren in Bologna, in een adellijke familie met maar zeer beperkte financiële middelen. In Bologna studeerde hij eerst onder Battista Cairo en later onder Francesco Albani, met wie hij nauw verbonden bleef. Zijn eerste bekende opdracht was een opdracht voor de kerk van de Chiesa del Gesù in Bologna, waarin Paulus een demon uitdreef. Voor een zaal die was gewijd aan de Farnese-familie in het Palazzo Publico maakte hij samen met Emilio Taruffi twee schilderijen. Hij werd ook sterk beïnvloed door het genie van Antonio da Correggio en door de meesterwerken van Melozzo da Forlì. Zo is zijn meesterwerk, de Tenhemelopneming van Maria in de koepel van de kerk van de Madonna del Fuoco in Forlì, geïnspireerd door de fresco’s van Correggio in de koepel van de kathedraal van Parma en door het perspectief van Melozzo van beneden naar boven. Deze fresco’s hielden Cignani zo’n twintig jaar bezig. In 1681 keerde Carlo Cignani vanuit Parma terug naar Bologna. Hij opende een Accademia del Nudo voor het schilderen naar model en had Giuseppe Maria Crespi als een van zijn leerlingen. Cignani schijnt een buitengewoon vriendelijk, bescheiden en genereus persoon te zijn geweest. Hij aanvaardde geen eerbewijzen die hem door de hertog van Parma werden aangeboden. In 1686 verhuisde hij naar Forlì, waar hij overleed. Toen in 1706 de Accademia Clementina voor Bolognese kunstenaars werd opgericht, werd Cignani postuum voor het leven tot Principe bij afwezigheid verkozen. Zijn zoon Felice Cignani (1660–1724) en neef Paolo Cignani (1709–1764) waren ook schilders. Cignani werken hadden een vernieuwende stijl, aangeduid als zijn ‘nieuwe manier’, introduceerde een reflectieve, intieme sfeer van schilderen. Deze zachtaardige manier markeerde een breuk met de meer energieke stijl van de Bolognese schilderkunst. Cignani schilderde ook Cimon en Pero, het is niet bekend in welk jaar. Opvallend is de prominente plaats van de baby van Pero.

