VLIEGVELD VALKENBURG

Op 17 april 1939 werd in de voormalige gemeente Valkenburg (sinds 2006 onderdeel van de gemeente Katwijk) door de Nederlandsche Heidemaatschappij begonnen met de aanleg van het militaire vliegveld Valkenburg. Voor het werkverschaffingsproject waren uit de wijde omgeving van het dorp ruim duizend werkloze arbeiders aangetrokken. Ten tijde van de Duitse aanval in mei 1940 was het project nog niet afgerond, er werd nog steeds flink bemalen om de grond geschikt te maken voor luchtvaartverkeer. Blijkbaar was dat niet bekend bij de Duitse plannenmakers, want op 10 mei werd Valkenburg eerst bezet door Duitse parachutisten, waarna zestig transportvliegtuigen op de basis kwamen aangevlogen. De eerste JU-52 boorde zich direct vast in de zachte bodem en kwam aan het begin van de landingsbaan tot stilstand. Het tweede vliegtuig boorde zich in volle vaart in de stilstaande Juncker. Dit herhaalde zich een paar keer, totdat men besefte dat men diende uit te wijken naar andere locaties. De rest van de toestellen maakten daarop een noodlanding op het strand tussen Scheveningen en Katwijk. Deze uitwijkmanoeuvre had voor de Duitse aanvalsplannen verstrekkende gevolgen, omdat het bereiken van het uiteindelijke doel van de aanval (snel doorstoten naar Den Haag en daar de regering en het koningshuis gevangen te nemen) daarmee op voorhand al een stuk lastiger werd. Tegen de avond wisten de Nederlandse strijdkrachten de luchthaven te heroveren. Bij deze strijd vielen veel doden. Een aantal militairen werden later onderscheiden met de Willemsorde, waaronder majoor Jan Mallinckrodt.

Na de capitulatie bouwden de bezetters het vliegveld verder af en namen het in gebruik als ‘Fliegerhorst Katwijk’. Ze stationeerden er vanaf het najaar van 1940 tot in april 1942 bijna alleen maar eenmotorige jachtvliegtuigen, die als belangrijkste taak hadden de kuststreek te beschermen en scheepskonvooien op de Noordzee te begeleiden. Tot 1943 werd Valkenburg in gebruik gehouden als hulpbasis, daarna maakten de Duitsers het vliegveld volledig onbruikbaar.

Van 30 april tot en met 7 mei 1945 vonden in Nederland 5.500 voedseldroppings plaats door de Amerikaanse luchtmacht, waarbij 11.000 ton aan voedsel en goederen werd uitgeworpen; boven Vliegkamp Valkenburg werd 252,3 ton gedropt. Na de bevrijding werd het vliegveld binnen een week door de Canadezen weer operationeel gemaakt. In 1947 werd het vliegveld door de luchtmacht overgedragen aan de Marine Luchtvaartdienst en kreeg het de naam ‘Marine Vliegkamp Valkenburg’, kortweg MVKV. Sinds de sluiting van het militaire vliegveld Ypenburg bij Den Haag in 1991 fungeerde het MVKV als ceremoniële basis voor VIP-vluchten voor het Koninklijk Huis, het kabinet en buitenlandse staatshoofden. Het vliegkamp krijgt echter een nieuwe bestemming, namelijk een woon-, werk- en recreatiegebied. Een van de hangars is al verbouwd tot de zogenaamde Theaterhangaar. Hier vinden sinds 2010 de voorstellingen plaats van de musical Soldaat van Oranje.

Bronnen
http://www.mei1940.nl/Voor-de-oorlog/Algemene_Mobilisatie.htm
http://www.mei1940.nl/Meidagen/10_mei_1940_deel_1.htm#Het
http://www.canonvankatwijk.nl/venster/strijd-om-valkenburg/

Advertenties
Dit item was geplaatst door Muis.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: