CIMON EN PERO – 16
In 1796 publiceerde de Londens uitgever de print ‘Filial Piety’ ofwel ‘Eerbied van kinderen voor hun ouders’, naar het bijbelse verhaal van Cimon en Pero, waarbij de jonge vrouw Pero haar gevangen vader in zijn gevangeniscel borstvoeding geeft om hem van de hongerdood te redden. Onder de mezzotint afbeelding staat behalve de titel gegraveerd: ‘From a beautiful Copy in Crayons by S. de Koster, after the Original by Hereyns of Mecklin, in the Possession of I. Thiorais Esqr. / Engraved by James Daniell / London, Published May 23d. 1796, by I. Brydon, at his Print & Looking Glass Warehouse, Charing Cross’. Er is van de afbeelding ook een ingekleurde versie (à la poupée) in omloop, die behoorlijk zeldzaam schijnt te zijn. Het Teylers Museum te Haarlem schijnt een van de mezzotint drukken te hebben.
De genoemde Simon de Koster (Middelburg, 22 augustus 1767 – Londen, 24 augustus 1831) trok in 1788 na afronding van zijn teken- en schilderopleiding naar de Britse hoofdstad en zou de rest van zijn leven blijven wonen. Hij verwierf vooral faam door de portretten die hij van andere kunstenaars maakte.
Willem Jacob Herreyns (Antwerpen, 10 juni 1743 – Antwerpen, 10 augustus 1827) was een van de laatste kunstschilders in de traditie van de barok en werd ook beschouwd als de laatste volgeling van Pieter Paul Rubens. Hij redde in 1797 uit door de Fransen gesloten kloosters en kerken 328 schilderijen van diefstal en vernietiging, waaronder enkele doeken van Rubens. In 1810 kreeg hij toestemming van Napoleon om een museum in te richten in het voormalige Minderbroedersklooster te Antwerpen waaraan vijf jaar later nog 38 weggevoerde schilderijen werden toegevoegd. Van Herreyns en De Koster zijn het schilderij en de tekening niet te achterhalen.
Ook van James Daniell is verder geen informatie te vinden, noch zijn er andere werken van hem bekend. Wellicht was hij slechts een uitstekend vakman, die in opdracht van uitgevers op bestelling gravures maakte.
,
.
.
.
.
.
